O výhodách a nevýhodách pohonu všetkých kolies

Na úvod si môžeme povedať niečo o tom ako pohon všetkých kolies vznikol. V čase osemdesiatich rokov bolo populárne rallye v ktorom sa zúčastňovalo veľa známych automobiliek so svojimi modelmi pričom sa snažili byť rýchlejší ako ostatní. Automobilka Audi prišla nato že ak zapojíme pohon na obe nápravy a nielen na jednu tak získame lepší a stabilnejší kontakt s vozovkou pričom sa zvyšuje aj stabilita vozidla. To sú aj hlavné výhody pohonu 4×4. postupom času sa tento typ pohonu modernizoval do rodinných automobilov a dnes ste si schopný dokúpiť štvôr kolku snáď do každého modelu od rôznych automobiliek.

interiér.jpg

-pohon 4×4 sa dnes môže rozdeliť na stály pohon alebo premenlivý pohon. Stály pohon je nastálo zopnutý, teda neustále zaberajú všetky 4 kolesá cez diferenciály. Alebo premenlivý pohon kedy je uprednostňovaná jedna náprava. Pri rodinných vozidlách je to väčšinou predná. Zadná náprava sa pripája buď cez mechanizmus spojky, nazývaný haldex alebo kompletne mechanicky nazývaný torsen.
-výhody pohonu sú zrejmé a už aj opísané vyššie. Je to väčšia stabilita v zákrutách a celkovo na vozovke. Lepšia priľnavosť. Lepší záber. Citeľnejšia istota od vozidla.
-nevýhody sú také že musíte báť v ohľade servis jednej hnacej nápravy naviac, teda máte naviac kardanový hriadeľ, diferenciál, a polosi ktoré vyžadujú starostlivosť.

offroad.jpg

Taktiež vozidlo so zapnutým pohonom 4×4 má väčšiu spotrebu ako vozidlo bez tohto pohonu. To je aj dôvod prečo je tento pohon vypínateľný, tak ako bolo spomenuté, teda cez spojky alebo kompletne mechanicky.
Dnes je tento pohon veľmi populárny. V budúcnosti sa možno prejde na iný druh pohonu 4×4 a to taký že jedna náprava bude poháňaná spaľovacím motorom a druhá bude poháňaná elektro pohonom, pôjde teda o zaujímavé hybridné vozidlá, ktoré prídu o vyššie spomínané nevýhody, avšak bude treba servisovať celú elektrickú sústavu.